תכנית עסקית

תכנית עסקית

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly

עם פתיחת עסק חדש, גיוס משקיעים או הלוואות, חיפוש שותפים לעסק או מכירה של חלק מהעסק שלך, תכנית עסקית היא ההתמקדות הבסיסית והראשונית בתהליך, שכן בכל המקרים הנל יש צורך בבדיקה והשערות מבוססות לגבי ההתפתחויות העתידיות של העסק.

שני המקרים שניתן להתייחס אליהם בהקשר של תכנית עסקית הם תכנית לצרכי פנים, ותכנית לצרכי חוץ. קודם כל, כשמדובר בתכנית עסקית לצרכי פנים המטרה היא להגדיר קודם כל את אופי הפעילות של העסק. התכנית מגדירה את דרכי הפעולה במקרים שונים שעשויים לעלות בהמשך, ודרך הפעילות של העסק באופן שותף. התכנית באה כדי "לעשות סדר" לשותפים, או ליזם הפרטי, ולהיכנס לדרך חשיבה עסקית וניהולית, כל זאת כדי להבטיח את הצלחתו של העסק ולנסות לחזות ליזמים את סיכויי ורמת ההצלחה הצפויה מהעסק. בנוסף, גם אם העסק כבר פעיל, אך ישנו רצון לשנות את הלך הפעילות באופן מהותי, חשוב לחדש את התכנית העסקית. כמובן שבאופן שותף העסק צריך להיצמד לתכנית, להיות ער לשינויים, לנתח את התוצאות, ולדאוג לעדכן את התכנית בעת הצורך.

תכנית עסקית מיועדת באופן שווה ערך לגיוס הון והלוואות, זאת לשם הקמתו של העסק עצמו, או הרחבתו. בתחילת הדרך כמעט תמיד יהיה צורך במשקיעים ומשתפי פעולה חיצוניים כגון משקיעים, בנקים, שותפים, ועוד. הגורמים ידרשו להיחשף לתכנית העסקית, זאת כדי לבסס את הכדאיות בהשקעה בעסק, ואת הרווחים העתידיים. ללא תכנית עסקית כמעט ובלתי אפשרי להשיג תמיכה והשקעה חיצונית, זאת פשוט משום שאין הערכה אמיתית של העסק.

תכניות עסקיות מורכבות ממספר גורמים בסיסיים: תחילה מוצג תקציר של התכנית העסקית שמסבירה ומבססת באופן כללי כיצד העסק עתיד להרוויח כסף ולהחזיר את ההשקעות לשותפים הפוטנציאליים. לאחר מכן מפורטים אלמנטים עסקיים הכוללים את נתח השוק בו עתיד לפעול העסק, קהל הלקוחות, התחרות שתהיה לעסק, המוצר או השירות שיציע העסק, שיטת השיווק, שירותי ניהול כספים, התחזית הפיננסית, והנכסים שכבר קיימים ותומכים בעסק.

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly