מדריך לבעלי עסק קטנים בתחילת דרכם

מדריך לבעלי עסק קטנים בתחילת דרכם

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly

מנהל עסק קטן בתחילת דרכו זקוק לארגז כלים מקצועי ומקיף לצד היוזמה, הנחישות והברק בעיניים להצליח ובגדול. בנוסף לאנשי המקצוע המומחים בתחום שיוכלו לסייע לו בהיבטים עסקיים, פיננסיים ושיווקיים, כיום פועלים לא מעט ארגונים עסקיים ומרכזי טיפוח יזמות המציעים שירותיים ייעודיים ליזמים ולבעלי עסקים הפורצים אל השוק ומעוניינים להתקדם, להתרחב ולמנף את העסק. גופים אלו מספקים את השירותים הנדרשים באמצעות יועצים מומחים במגוון תחומים עסקיים המתמקדים בגיבוש תכנית עסקית, ליווי חניכה, סיוע בגיוס הלוואות לטובת העסק ועוד. להלן מדריך הכולל דגשים מרכזיים שכדאי לקחת בחשבון בעת פתיחת עסק קטן:

חשיבות ייעוץ ואימון אישי

לאורך כל חיי העסק, כולל בשלב הראשוני עוד לפני הקמתו, כדאי להסתייע בליווי מקצועי של יועץ עסקי או מאמן עסקי המנוסים בליווי בעלי עסקים בתחום המיועד. בעוד שיועץ עסקי יסייע לנתח את הכדאיות של העסק המתוכנן וללוות את בעליו בכל ההיבטים הפיננסיים והשיווקיים הנדרשים, מאמן עסקי יוכל לסייע בכל הקשור לגיבוש החזון העסקי של העסק ובנייה של תכנית פעולה אופרטיבית שתביא להקמתו של עסק מצליח ורווחי. חשוב להדגיש שתהליך האימון הינו מוגדר מראש וקצר טווח ולכן חשוב בראשיתו של התהליך. בשונה מייעוץ עסקי המציע פתרונות, המאמן יוצא מתוך ההנחה שבעל העסק הוא המומחה בתחומו ולכן חלקו הוא לסייע במינוף יכולותיו האישיים לצד הקניית כלים מקצועיים להשגת היעדים העסקיים, כולל זיהוי מכשולים ומגבלות ואיתור דרכי התמודדות יעילים. בעת בחירת יועצים בתחום כדאי להתמקד ביועצים שהתקבלו עליהם המלצות ושהינם מנוסים ובעלי מוניטין בתחום.

פתרונות מימון ושירותים פיננסיים

הסבירות גבוהה שלצורך הקמת העסק יהיה צורך בלקיחת הלוואה כספית. כיום אפשרויות המימון לעסקים הינן מגוונות ומוצעות על ידי גופים פיננסיים שונים. אחת ההלוואות הייעודיות לעסקים קטנים ובינוניים היא הלוואה בערבות המדינה שהיא מהירה יחסית וניתנת בתנאים נוחים. מדובר בהלוואה לעסקים הפועלים בתחומי מדינת ישראל ועונים על קריטריונים שמציבה המדינה לצורך קבלת ההלוואה לעסק. כדי לקבל הלוואות לצורכי העסק יש להגיש באופן מסודר תכנית עסקית המצביעה על יכולת ההחזרה של ההלוואה. אמנם עסקים מבוססים שכבר הוכיחו את עצמם יוכלו ליהנות מאישורי הלוואות גבוהים, כיום בעזרת הלוואה בערבות המדינה הדרך פתוחה גם בפני עסקים קטנים ובינוניים בתחילת דרכם. בנוסף לפתרונות המימון, יש לזכור כי לכל עסק יש צורך בשירותי חשבונאות מקצועיים החל משלב פתיחתו וכל עוד הינו פעיל. גם במקרה של עסקים קטנים כדאי להפקיד את המלאכה בידי אנשי מקצוע המתמחים בתחום,בין עם בידי משרד חשבונאות או בידי רו"ח עצמאי. יועץ מהתחום יוכל לכוון לגבי אופן ההתאגדות המותאמת לעסק, לייעץ בכל הקשור למיסוי, להסביר לגבי ניהול הספרים ולקחת אחריות על כל מה שקשור בפתיחת תיקים מול הרשויות. כמובן שגם כאן כדאי לבחור ביועץ שהתקבלו המלצות לגביו מלקוחות מרוצים ושהינו מנוסה בעסקים בגודל הרלוונטי.

הכשרה מקצועית ואיתור לקוחות למינוף העסק

כדאי להיעזר בגופים עסקיים המציעים סמינרים, ימי עיון וקורסים מקצועיים במטרה להתעדכן בכלים עדכניים ומקצועיים הרלוונטיים לניהול העסק. במרבית המקרים קורסים מקצועיים המקנים הכשרה מקצועית עדכנית ומקיפה יוכלו להיות לעזר ולהכשיר בצורה המיטבית בענפים מסוימים. למשל קורס יבוא יצוא וסחר בינלאומי הרלוונטי ליבואנים לצד קורס ניהול רכש והספקה הכולל הסמכות מקצועיות בתחום. אפשרות אחרת היא להצטרף לקורסי יזמות וניהול כמו גם קורסים פיננסים כמו קורס ניתוח דוחות כספיים למנהלים. מבחינת מידע עדכני וחשוב לכל בעל עסק, ניתן להתעדכן באתרי גופים עסקיים המציעים שירותים לעסקים בכל הקשור למידע בנושאי יבוא מסין וארצות אחרות, מכס ותקינה כולל עדכונים ושירותים בהקשר לפעילות מכון התקנים- נושאים שרלוונטיים ביותר כשמדובר בעסק הכולל פעילות מסחר מחו"ל. לגבי איתור לקוחות ומינוף העסק, כדאי לפנות לגופים מציעים הזדמנויות עסקיות מהארץ ומחו"ל כולל הצעות למכרזים אליהם ניתן להגיש מועמדות. כמו כן, מומלץ לקחת חלק במפגשי נטוורקינג המתקיימים באופן קבוע מאחר ואלה מהווים כלי שיווקי שתורם לקידום שיתופי פעולה ויצירת קשרים עסקיים עם בעלי עסקים ומנהלים אחרים.

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly