מה זה בעצם כינוס נכסים

מה זה בעצם כינוס נכסים

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly

כינוס נכסים מוגדר כהליך משפטי לכל דבר. בדרך כלל בית המשפט מוציא צו כינוס של נכסים כאשר נושה זכאי לכספים מאדם או גוף מסוים. מאמר זה יסביר הכל אודות סוגים שונים של כונסי נכסים.

מיהו כונס הנכסים

כאן מדובר על גוף מסוים שתפקידו כינוס נכסים של חברה בפירוק או להיות נאמן לאדם המצוי במצב של פשיטת רגל. גוף זה תמיד יהיה כפוף למערכת המשפטית בישראל. אם בית המשפט קבע שהוא ממנה אדם אחראי על כל תהליך הפירוק של חברה בישראל, כונס נכסים יפקח על תהליך זה ויפעל על פי ההנחיות של בית המשפט. אם בית המשפט לא מינה מישהו שילווה את החברה בפשיטת רגל הוא יהיה אחראי על כינוס הנכסים של אותו אדם או חברה ומימושם על מנת להחזיר את אותם חובות אותם הם חייבים. גוף זה תמיד כולל מפקחים, חוקרים, עורכי דין ואנשי מקצוע אובייקטיבים נוספים שתפקידם לייצג בצורה הטובה ביותר את טובתו של הציבור.

סוגים שונים של מינוי כונס נכסים

נכון להיום יש שלושה דרכים למינוי של כונס נכסים מבחינת בית המשפט:

  • דין האזרחי- הדרך הראשונה כוללת מינוי של כונס במסגרת בית דין אזרחי.
  • הוצאה לפועל- מינויו של כונס שיהיה אחראי על הנכסים במסגרת בית המשפט וההוצאה לפועל.
  • דיני החברות- מינוי כונס במסגרת של דיני התאגידים או החברות. דבר זה בדרך כלל קורה כאשר מתרחש מצב של שיעבוד צף, כלומר של שיעבוד על נכסים לא ברורים/ידועים של חברה מסוימת. רוב האנשים מתארים חברות אלו כחברות הנמצאות בתהליך של כינוס נכסים.

כינוס נכסים ובנקים

אחת הדוגמאות המציאותיות והמוכרות ביותר לתהליך כינוס נכסים היא מינוי כונס נכסים לאדם או חברה החייבת כסף לבנקים. הבנקים מוגדרים כנושים בטוחים להם ממושכן או משעובד נכס מסוים. כאשר מתרחש מצב בו החברה או אותו אדם אשר לקחת משכנתא אינו יכול להחזיר את סכום ההלוואה אליה הוא התחייב, הבנקים רשאים לפנות אל בית המשפט על מנת שימנה עבורם כונס נכסים שיממש את הנכס או הנכסים על מנת להחזיר את החוב. חשוב לדעת כי בישראל וזאת בניגוד למדינות אירופאיות, רק בית משפט  או האחראי בבית ההוצאה לפועל  יכול להחליט על מינוי של כונס נכסים. במדינות רבות אחרות ברחבי אירופה הנושים יכולים למנות את אותו כונס נכסים שיעזור להם להחזיר את הכספים.

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly