מדריך בסיסי לקרנות נאמנות

מדריך בסיסי לקרנות נאמנות

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly

ישנם מספר סוגים של קרנות נאמנות אותם חשוב להכיר. בניגוד לכלים פיננסיים אחרים, קרנות נאמנות מאפשרות השקעה משותפת בניירות ערך. הפקת הרווחים והתשואה המתקבלת כתוצאה מרכישת קרנות נאמנות נוצרים מההחזקה ומכל עסקה המתבצעת לאורך התקופה הרלוונטית. כל קרן נאמנות מנוהלת על ידי מנהל קרן, אשר פועל על פי מדיניות הנקבעת מראש. באופן פרטני מורכבות קרנות נאמנות מיחידות השתתפות. יחידות אלו מקנות למחזיקים בקרן זכות שווה בנכסים.  מלבד מנהל הקרן לוקח חלק בניהולה גם נאמן קרן, שתפקידו להחזיק בנכסים ולפקח על מדיניות ההשקעה.

סוגי קרנות בולטים

במידה ומסווגים קרנות נאמנות על פי סוג הקרן, ניתן לזהות מספר קרנות מרכזיות. ישנה קרן סגורה, בה מונפקים לציבור יחידות השתתפות מוגבלות. לעומתה, ישנה גם קרן פתוחה בה נהוג להנפיק כמות בלתי מוגבלת של יחידות השתתפות. קיימת אפשרות להצטרף אל קרן ייחודית, שהיא קרן סגורה בה נערכת השקעה גם בניירות ערך שאינן נסחרות בבורסה או אל קרן צבירה במסגרתה לא ניתן לחלק את הרווחים כדיבידנד במזומן.

כיצד נמכרות ונרכשות קרנות הנאמנות?

מכירה ורכישה של קרנות נאמנות הן פעולות המתבצעות על ידי מתן הוראה לחבר הבורסה המנהל את חשבון ההשקעות. מחיר יסודי של הקרן הוא שווי הנכס בחלוקה למספר היחידות הקיימות בה, לעומת מחיר הפדיון שהוא המחיר היסודי פחות  עמלות הפעולה. מלבד דמי ניהול לשנה נגבות גם עמלות כגון דמי נאמנות לשנה, דמי משמרת לשנה הנגבים דרך הבנקים ועמלת הפצה הנגבית ישירות מהקרן.

מהו אפיק ההשקעה המתאים לאופי שלכם?

אפיקי ההשקעה קובעים גם הם במידה רבה את ההבדלים בין קרנות נאמנות. ישנן קרנות כספיות, קרנות מנייתיות, קרנות שקליות, קרנות חו"ל, קרנות אג"ח ועוד. השקעה בכל אחת מהקרנות מלווה ביתרונות וחסרונות אחרים, ולכן מומלץ לבחון את ההבדלים ובין אסטרטגיית ההשקעה לאופי המשקיע. בכל מקרה של התלבטות לגבי רכישת קרנות נאמנות יש להתייעץ עם גורם מקצועי מוקדם ככל האפשר. בתי ההשקעות מאפשרים קביעת פגישת היכרות עם יועצי השקעות מנוסים, אשר עשויים לעזור ללקוח לבחור קרן נאמנות העונה על צרכיו.

אינדיקציות להערכת מדיניות ההשקעה של קרנות

בכל הקשור אל קרנות מנייתיות, הערכת מדיניות ההשקעה של הקרן אפשרית בעזרת התבססות על מספר גורמים. אמנם אין דרך לוודא את הביצועים של הקרן בטווח הארוך, אך אינדיקאטורים אלו עוזרים לקבל החלטה מושכלת: שיעור אחזקת המזומן, בחינת האחזקות ושיעור תחלופת הנכסים. מידע מן הסוג הזה אפשר להשיג באתרי אינטרנט רבים, או לבקש מיועץ ההשקעות בצורה פרטנית. חשוב לעמוד על ההבדלים בין הקרנות מוקדם ככל האפשר, ולא לפחד לבצע שינויים או להתלבט לאורך זמן. קרנות הנאמנות עשויות להשפיע על העתיד שלכם ושל בני המשפחה, לכן אין סיבה להקל בהן ראש.

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly