הלוואות ככלי למימון עסקי ופרטי

הלוואות ככלי למימון עסקי ופרטי

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly

אחד הדברים שמניעים את הכלכלה במדינות מפותחות בצורה המהירה ביותר, היא היכולת לקבל ולתת הלוואות. ישנם סוגים רבים ושונים של הלוואות, וניתן לחלק אותן לשני סוגים עיקריים: הלוואות לעסקים והלוואות לאנשים פרטיים, כלומר למשקי בית. מעטות הן החברות שלא מגייסות לפחות חלק מן ההון הדרוש לפעילותן באמצעות הלוואות, ובאותה מידה, מעטים משקי הבית שלא נזקקים, בשלב זה או אחר, למימון של רכישות כלשהן באמצעות הלוואות.

הלוואות למימון בעסקים

בניגוד לעבר, בפני עסקים רבים עומדות אפשרויות רבות לגיוס הון הדרוש להן בשלבי ההקמה, הפעילות השוטפת, או ההתרחבות. ישנן חברות שמגייסות הון באמצעות מניות, אחרות מגייסות הון בעזרת איגרות חוב, ויש כאלה שמשתמשות לפעילותן בהון שמקורו בבעלים יחיד (הון בעלים). יחד עם זאת, מרבית החברות הקטנות והבינוניות מגייסות חלק משמעותי מהמימון הדרוש לפעולתן באמצעות הלוואות. גם חברות ענק, אשר מגייסות כספים באמצעות שוק ההון, כלומר על ידי הנפקת מניות או על ידי הנפקת איגרות חוב, מגייסות חלק מהמימון בדרך של הלוואות מבנקים או מגורמים פיננסיים אחרים. היתרון שבהלוואות למימון עסקי, לעומת גיוס דרך שוק ההון, הוא שאין צורך לענות על קריטריונים רגולטורים מסוימים, כדוגמת החובה לפרסם תשקיף ודוחות כספיים; אלה הן פרוצדורות אשר כרוכות בזמן, בעלויות, ובחובה לפרסם פרטים אודות החברה, ובכך לוותר על היכולת לשמור מידע חשוב בסודיות, ולא לחשוף אותו בפני מתחרים. מן הצד השני, גיוס כספים באמצעות הלוואות בנקאיות כרוך, לרוב, בהעמדת ביטחונות ושעבודים לבנקים, ובתשלום ריבית יקרה יותר מעלות הגיוס של הון בבורסה.

הלוואות למימון במשקי בית

משקי בית, לעומת עסקים, אינם יכולים לגייס מימון באמצעות הבורסה ושוק ההון. הדרך העיקרית שבה יכולים משקי בית לגייס כספים למטרות שונות, היא אחת ויחידה – הלוואה מיידית ואשראי. גם דרכי מימון שאינן הלוואות, לפחות למראית עין, כגון תשלומים בכרטיס אשראי, יכולים להפוך בקלות להלוואה לכל דבר – כאשר עסקאות מחויבות בשיטת הקרדיט. על כל פנים, ההלוואות הבנקאיות היו, ועודן, האמצעי הפשוט ביותר למרבית האנשים לממן צריכה בהווה, על חשבון ההכנסה העתידית הצפויה שלהם. בין סוגי ההלוואות הנפוצות ביותר נזכיר את ההלוואה לדיור, ההלוואה לרכב, הלוואה למטרות לימודים והלוואות לצריכה.

  • הלוואה לדיור – זו ההלוואה הידועה בשם "משכנתא". זוהי הדרך שבה מממנים מרבית משקי הבית בישראל, את רכישת דירת המגורים שלהם.
  • הלוואה לרכב – קבלת הלוואה לרכישת רכב, בתמורה לשעבודו.
  • הלוואה ללימודים – מאפשרת לסטודנטים לממן לימודים גבוהים, לרוב באמצעות תנאי ריבית מועדפים.
  • הלוואה לצריכה – מטרתן היא לסייע במימון רכישות מסוגים רבים ומגוונים.
FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly