הגידול בשנים האחרונות בעול המס על מגזר ההיי-טק

הגידול בשנים האחרונות בעול המס על מגזר ההיי-טק

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly

שנים רבות נשמע המשפט כי תעשיית ההיי טק בישראל מהווה מנוף לצמיחה כלכלית והכרה עולמית. בעקבות המשקל הרב אשר ניתן זה שנים לתעשייה זו רבים נרשמים מדי שנה אל לימודי מדעי המחשב לתואר ראשון ונחטפים עוד בסיום לימודיהם למשרות נחשקות שונות בעולם הפיתוח. במאמר זה יידון כל הקשור אל תחום המיסוי על מגזר ההיי טק וכיצד זה יכול להעיב או לתרום לתחום זה בעתיד.

כרטיס ביקור- ההיי טק בישראל

לימודי מדעי המחשב לתואר ראשון מהווים את אחד ממסלולי הלימודים הנחשקים והיוקרתיים ביותר באוניברסיטאות בישראל. נתון נוסף הוא שישראל מאגדת כמות גדולה מאוד של מהנדסים ומתכנתים וכן מדי שנה קמים בה כמות לא מבוטלת של מיזמי סטארט אפ חדשים. דבר זה מוביל למסקנה כי למרות הטלטלות שעבר התחום הטכנולוגי בעשור האחרון , מדובר על משברים זמניים מהם תמיד קמים מחדש. למרות שמשברים שנים איימו להכריע את התחום, נכון להיום התחום אשר מטריד רבים קשור אל המיסוי בעולם ההייטק ולא פעם נשמעת הדרישה לשנות את שיטת המיסוי על מנת לאפשר צמיחה גדולה יותר בתחום. נכון להיום תחום ההיי טק נחשב כאחד מהתחומים עם האפשרות לתשואות עתידיות גבוהות וזאת בעקבות השקעות נכונות במיזמים שונים וגיוס משקיעים מחו"ל לתמיכה במיזמים אלו.

גזירות מס היי טק לשנת 2013

ממשלת ישראל מנסה לבנות את התקציב העתידי ונכון להיום ישנם מספר מגזרים מרכזיים אשר מודעים לעובדה כי הם ייצאו מופסדים וזאת משום גזירות המיסוי החדשות. נכון להיום, רבים טוענים כי תחום ההיי טק הינו תחום המיועד אך ורק לצעירים עד גיל 45. הקליטה בו מתחילה לאחר הצבא (לאנשים אשר עסקו בתחום) ולבוגרים טריים של מדעי המחשב לתואר ראשון. עול הגזירות אשר צפוי על ידי מדינת ישראל הוא בעיקר ביטול הפטור הקיים כעת ממס חברות מלא. משרד האוצר מעוניין ליישם צעד זה משום שהוא טוען כי דבר זה יביא לקופת המדינה כ- 5 מיליארד ₪ מדי שנה. אולם הנפגעים הראשיים לא יהיו החברות אלא המשכורות של עובדי ההיי טק, צעד מוכר של חברות המגלגלות את המיסים החדשים שהתווספו לשינוי התנאים של העובדים שלהם.

מדינת ישראל ממליצה על פתרונות

חוק 'עידוד השקעות הון'- כאן מדובר על חוק אשר מאפשר לחברה המוגדרת כמועדפת זכאות למס מופחת וזאת ביחס לשיעור המס החל כיום על חברות היי טק (עשרים וחמישה אחוזים). חברה מועדפת חייבת להיות ישראלית ובעלת מפעל ייצור בישראל. בנוסף, קיימות הטבות מס לחברות היי טק אשר מוכנות להעתיק את מיקום החברה למדינות שונות בחו"ל.

לסיכום, עול המיסוי על שוק ההיי טק בשנים האחרונות והגזירות העתידיות יכולים להוביל לבעייתיות בתחום ההיי טק בישראל.

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly