מידע אודות תחום ניהול כספים

מידע אודות תחום ניהול כספים

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly

ניהול כספים הוא אולי אחד התחומים החשובים בחברה. הוא קיים בכל גוף שצריך לקיים את עצמו, אפילו אדם בודד פרטי. הרי כדי להתקיים, כל אחד מאיתנו צריך להכניס כסף איכשהו ולהוציאו באופן מבוקר. ממש כמו תזונה נכונה לגוף בריא, כך אנחנו צריכים לדעת כיצד לא להוציא יותר כסף ממה שאנחנו מכניסים. ברגע שנוציא יותר ממה שיש לנו – אנחנו בבעיה. כדי לדעת כמה צריך וכמה יש, אנחנו מנהלים לעצמנו את התקציבים השונים שלנו. וכמו כל אדם או משפחה, כך כמובן מתנהל גם גוף מסחרי. כל גוף מסחרי חייב משאבים פיננסיים כדי להתקיים, ולמען הסדר והקיום היציב של כל גוף, חייבת להתקיים בו פונקציה של ניהול כספים.

מי הם בעלי התפקידים העוסקים בניהול כספים?

ישנן כמה פונקציות מקצועיות שעוסקות בניהול המשאב הכספי של חברה, ארגון או כל גוף כלשהו (אפילו עמותות ללא מטרות רווח, שמתקיימות מתרומות או תקציבים ציבוריים). ישנה חלוקת עבודה שמתחילה מהפן האדמיניסטרטיבי ועד מנהלי הכספים הבכירים ביותר. בדרך ישנם כל מיני תפקידים – רואי חשבון, חשבי שכר, אנשי גבייה, מנהלי חשבונות, גזברים. לפעמים התפקידים מאוד חופפים אבל לא תמיד; זה די תלוי במבנה הארגוני של חברה, גודלה, נפח התקציבים שנמצאים בה וכן הלאה. בעוד שחברות קטנות יסתפקו בחלק מבעלי התפקידים הללו, ארגונים גדולים מסוימים יצטרכו את כל הפונקציות בתחום, עד למזכיר או מזכירת כספים שאחראים על משלוח חשבוניות בדואר לספקים.

מה צריך בשביל להיות מנהל כספים?

מנהל כספים של גוף כלשהו אחראי על המשאב החשוב ביותר של אותו גוף, ועל כן עליו להיות בעל ידע מקצועי רחב ומעמיק בתחום הכספים, בעל הסמכה מקצועית מתאימה בענף, להכיר את החברה על בוריה, ולא פחות מכך להיות בעל תכונות אופי מסוימות שיסייעו לו בעבודתו החשובה. מה למשל? ובכן בשביל לעסוק בניהול כספים צריך אדם להיות בעל יכולת ראיה מערכתית וניתוח מצבים, יכולת הבנה מעולה כדי לאפיין ולהבין תהליכים (ואם צריך לשנות ולהטמיע נהלי עבודה בהתאם לתהליכים), ולא פחות מכך – יכולת לעמוד בלחצים ולקבל החלטות גדולות שחשיבותן האסטרטגית לחברה יהיו מן המעלה הראשונה.

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly