בנייה ירוקה – חסכון אמיתי או טרנד נדל"ן חולף?

בנייה ירוקה – חסכון אמיתי או טרנד נדל"ן חולף?

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly

בשנים האחרונות מקודמים בישראל פרויקטים רבים של בנייה ירוקה בתחומי המגורים והמסחר. פרויקטים אלו מאופיינים בסטנדרטים גבוהים ובתפיסה, תכנון בנייה ותפעול ידידותיים לסביבה, אשר חוסכים גם בהוצאות השוטפות של הבית לטווח הארוך. לאור הבנייה המרובה מסתמן כי מדובר במגמה יציבה בתחום הנדל"ן ולא בטרנד אופנתי חולף, וכי הבנייה הירוקה מתעתדת להקיף בשנים הבאות את כל סביבות המגורים, העבודה, הלימודים התרבות והפנאי.

בנייה ירוקה כמגמה עולמית וארצית

בנייה ירוקה הינה המגמה השלטת בעשור האחרון במרבית מדינות המערב, בהן המודעות הסביבתית מפותחת ביותר ונתמכת על ידי המוסדות הממשלתיים בתקנים ובחוקים מחמירים. מדינת ישראל החלה בשנים האחרונות להדביק את הפער על ידי הוצאת תקני בנייה ירוקה, ועידוד הרשויות המקומיות לבנות בגישה זו. הגישה כבר אומצה על ידי מספר רשויות באופן חלקי ומלא, וביניהן יבנה, רחובות, כפר סבא ונתניה הבונות שכונות מגורים ירוקות, ואילו עיריית הרצלייה קבעה שכל בניין מעל עשרים יחידות דיור מחויב בתקן בנייה ירוקה. מגמה זו מצויה בתחילת דרכה בישראל, וצפויה לשנות את סטנדרטי הבנייה בארץ בעוד קבלנים וחברות ממהרים לזהות ולאמץ את התפיסה החדשה.

בנייה ירוקה – החשש מפני הלא מוכר

ישראל ידועה אמנם כמדינה מובילה וחדשנית בתחומים רבים, אך בענף הבנייה ניכרת עדיין גישה שמרנית המתקשה להשתנות, אף אם היא פחות מוצלחת מאלטרנטיבות אחרות. השמרנות  נובעת בעיקר מבורות ומאי הבנת התחום, מחשש מעלויות בנייה גבוהות, וכן מיכולות השיווק של פרויקטים ירוקים. יש לציין כי מרבית החששות מתבדים מרגע שהנוגעים בדבר מתחילים להכיר את התחום לעומקו, ובתוך כך להבין את היתרונות הרבים הגלומים בבנייה ירוקה. לכן, באופן הדרגתי אך עקבי פונה ענף הנדל"ן בישראל לעבר מגמה זו.

הכדאיות שבבנייה ירוקה

הבנייה הירוקה ניחנת ביתרונות מרובים, הן לכלל המשק והן לרוכשי הדירות ולמשקיעי נדל"ן:

  • שמירה על איכות הסביבה – ניכרת בקשת רחבה של תחומי הבנייה הירוקה, כדוגמת ניצול של משאבים טבעיים, הפחתת השימוש באנרגיה מתכלה, המעטת הזיהום הסביבתי, בנייה בחומרים ידידותיים לסביבה, שילוב ריאות ירוקות, הפרדת פסולת, אוורור חניונים ושימוש במים ממוחזרים להשקיית הגינות.
  • איכות חיים גבוהה – מתבטאת בבתי מגורים בעלי אוורור טבעי, בסביבה בעלת ריאות ירוקות המספקת אוויר נקי לתושבים, בגני שעשועים ושבילי הליכה ואופניים, ובבידוד אקוסטי המונע חדירת רעש מהדירות הסמוכות והרחוב.
  • חיסכון ניכר בהוצאות החשמל והמים, הנאמד כבשלושים אחוזים.
  • ניצול משאבים טבעיים כמו אנרגיה סולארית ואנרגיה קינטית, המוביל לסביבת חיים בריאה ולהפחתת התחלואים בבית ובסביבת העבודה.
  • הפחתת זיהום אוויר והקטנת אפקט החממה.
  • בנייה בסטנדרטים גבוהים ביותר המובילים לעמידות לטווח ארוך.
  • חיסכון על ידי שימוש במים ממחוזרים לצרכי השקיה – מדובר בחיסכון של עד חמישים אחוזים מתצרוכת המים הממוצעת, כלומר כשישים ליטרים מים ביום לנפש.
  • ביקוש רב בשוק לנכסי בנייה ירוקה.
  • חיסכון של קרוב לששים אחוזים בהוצאות התפעול והתחזוקה של המבנה.
  • בנייה בעלת היבט חברתי בדגש על מרחב לפעילות קהילתית במתחם.
FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly