כינוס נכסים – המדריך המקוצר

כינוס נכסים – המדריך המקוצר

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly

מי שבוחן את לוחות מכירת הדירות לאחרונה, יגלה שישנן לא מעט דירות, המוצעות במסגרת הליך של כינוס נכסים. דירות אלו נחשבות לאטרקטיביות במיוחד עבור רוכשי הדירות, המעוניינים בדירה בעלות כדאית ונוחה, והן גם ממחישות, לצערנו, את המיתון הכלכלי ובכלל, את הקושי הרב אליהם נקלעו רבים שרכשו דירות בעבר. מה כולל, במסגרתו, הליך כינוס נכסים? על כל זאת, במאמר הבא.

מהו הליך כינוס נכסים

במסגרתו של הליך כינוס נכסים ממונה בעל תפקיד מיוחד, שהינו זה האחראי על מכירתו של נכס מסוים. נכס זה הוא בדרך כלל דירה, אך הוא גם יכול להיות כל רכוש אחר, השייך לחייב (כמו רכב, למשל). במסגרת הליך זה מוצע הנכס למכירה בכמה שלבים שונים, וכל זאת בהתאם לחוקים ברורים והליכים משפטיים הלוקחים בו חלק. הליך כינוס נכסים כולל נכסים של אנשים פרטיים או בעלי עסקים, שלא עמדו בהתחייבויותיהם (בין אם זו המשכנתא שלקחו עבור הנכס או הלוואות מסוג אחר) וכדי להחזירה נאלצה המערכת המשפטית להתערב ומינתה כונס נכסים כדי לאפשר לנותני ההלוואה לקבל את כספם בחזרה.

במקרים אחרים, מדובר בנכסים של זוגות שהתגרשו שאינם הצליחו להגיע להסכמה מי יקבל את הנכס. גם במקרים של ירושה או עיזבון ניתן לערב כונס נכסים. במצבים אלה, כשהצדדים המעורבים בדבר, נמצאים בסכסוך או חוסר הסכמה, עובר הנכס להליך של כינוס נכסים ולאחר שנמכר מקבל כל אחד מהצדדים את חלקו היחסי. שיוויו של הנכס נקבע על ידי שמאי, אך במקרים רבים הוא נמכר במחיר נמוך הרבה יותר, עובדה ההופכת אותו לאטרקטיבי ומבוקש מאד.

כיצד זה נעשה

הליך של כינוס נכסים איננו מורכב מדי, כפי שרבים חושבים, אולם הוא כן כולל כמה שלבים שונים, המתחילים במינוי של כונס נכסים על ידי ראש ההוצאה לפעול. תפקידו המרכזי של כונס הנכסים, שאותו מינו, הוא להציע אותו למכירה ולהיות אחראי על תהליך זה לאורך כל השלבים. הנכס המוצע מתפרסם בדרך כלל בעיתונים או בלוחות מכירת דירות והוא מוצע למכירה בדומה לכל דירה אחרת או נכס אחר. לאחר מכן, מקבל כונס הנכסים את ההצעות לגבי הקנייה ובוחר, בהתאם לפרמטרים שונים, את ההצעה הטובה והכדאית לו. הזוכה במכרז נדרש לחתום על חוזה מכר, שפרטיו נקבעו כבר בשלב המכרז עצמו והדירה עוברת לידיו לאחר שעברה גם על שמו.

רכישה דירה באופן זה נחשבת לרכישה בטוחה יותר, בהשוואה לרכישה מאדם פרטי, ובכל זאת, היא מצריכה את סיועו וליוויו של עורך דין על מנת להבטיח שזכויותיהם של הצדדים המעורבים בכך לא תיפגענה. מומלץ לפנות לעורך דין בעל ניסיון בתחום הנדל"ן וכמובן גם היכרות עם תהליכי מכירה הנעשים במסגרת של כינוס נכסים. מכיוון שמדובר בהליכים השונים מרכישת דירה מאדם פרטי, יש לבחון את כל הסוגיות המשפטיות הרלוונטיות וכמובן גם לפעול בהתאם.

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly