היסטוריה זריזה של חברות האשראי העולמיות

היסטוריה זריזה של חברות האשראי העולמיות

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly

מרגע שנולדו כרטיסי האשראי הראשונים נולדה מהפיכה של ממש בתחום אמצעי התשלום בעולם. הכרטיסים, שנכנסו לשימוש בשנות החמישים בעיקר בצפון אמריקה, נפוצו עד מהרה לכל רחבי העולם והביאו לדחיקה של אמצעי תשלום אחרים כגון שיקים ושטרי חוב.

בשורות הבאות נסקור בקצרה את ההיסטוריה של חברות האשראי המובילות בעולם – חברת ויזה, אמריקן אקספרס, מסטרקארד ודיינרס.

חברת ויזה העולמית

לא לחינם השם ויזה נחשב במשך שנים לשם נרדף לכרטיס אשראי. חברת ויזה העולמית נחשבת לאחת מהשחקניות המרכזיות בשוק כרטיסי האשראי בעולם כולו. החברה, שהחלה את דרכה בתור חלק מתאגיד בנקאי אמריקאי – בנק אוף אמריקה – החלה להנפיק כרטיסי אשראי באופן רחב היקף כבר בשנות השישים של המאה הקודמת. עד אמצע שנות השבעים הייתה החברה מורכבת משחקניות רבות ומבוזרות שפעלו באופן אוטונומי למדי ברחבי העולם. בשלב זה החליטה ההנהלה שחברה מרכזית אחת, בעלת מיתוג יחיד, תוכל להצליח טוב יותר בשוק הגלובלי.

במהלך השנים בוצעו כמה שינויים ארגונים בחברה שהינה אחד מהתאגידים הפיננסיים המובילים בעולם. את מניות החברה מחזיקים מאות בנקים ברחבי העולם וכיום החברה פועלת תוך חלוקה לכמה מרכזים בעלי אוטונומיה משל עצמם. לצד ויזה אירופה (שויזה ישראל היא חלק ממנה), פועלות ויזה ארצות הברית, ויזה קנדה וויזה הבינלאומית.

אמריקן אקספרס

חברת האשראי אמריקן אקספרס הינה אחד השחקנים המובילים בעולם הפיננסי בכלל, הרבה מעבר לתחום האשראי. החברה, שמרכזה בניו יורק, הוקמה בשנת 1850 והיא עוסקת בבנקאות ובאספקת שירותים פיננסיים בכל רחבי העולם. למרות שבישראל לא מדובר על השחקן המוביל בשוק כרטיסי האשראי, הרי שבזירה העולמית המצב שונה למדי. החברה עוסקת בין היתר גם בהנפקת המחאות נוסעים, שירותי סליקה, ושירותים פיננסיים נוספים.

החברה החלה לשקול ברצינות להנפיק כרטיס אשראי באמצע המאה הקודמת. בתחילת שנות החמישים החלה החברה לפעול בתחום זה ובאמצע שנות השישים הרחיבה את פעילותה עם הנפקת כרטיסים ממותגים כגון אמריקן אקספרס זהב. בהמשך התרחבה פעילותה כאשר הושקעו מאמצים נוספים בכרטיסים מיוחדים לפלחי לקוחות שונים.

מסטרקארד

חברת מסטרקארד הוקמה במקור בתור שיתוף פעולה של כמה בנקים שבסיסם באמריקה, על מנת להתחרות בתאגיד בנק אוף אמריקה שהוליד מאוחר יותר את חברת ויזה. בדומה לחברת ויזה ולחברת אמריקן אקספרס, מדובר על תאגיד פיננסי עולמי, רב כוח ורב עוצמה. פעילות החברה בתחום כרטיסי האשראי באמריקה, שהחלה באמצע שנות השישים, התרחבה עד מהרה וכללה גם מדינות רבות באירופה. גם חברה זו עברה במהלך השנים כמה שינויים באופן הפעילות במטרה להרחיב את אחיזתה בשוק האשראי העולמי.

דיינרס

חברת דיינס הינה הפחות משמעותית שבין שאר החברות שסקרנו. ייחודה טמון בכך שהתמחותה העיקרית והמרכזית הייתה ונשארה בכרטיסי האשראי. החברה הוקמה ב-1950 והגיעה במהלך השנים להסכמים של שיתוף פעולה עם מוסדות פיננסיים שונים ברחבי העולם.

FacebookWhatsAppEmailPrintFriendly